- - faktojen ja
arvojen erottaminen toisistaan on harha ainakin kolmessa mielessä: (1) kaikki
mitä voidaan tietää tietoisten olentojen hyvinvoinnin maksimoinnista, on
jossakin vaiheessa ilmaistavissa aivoja ja niiden kanssa vuorovaikuttavaa
ympäröivää maailmaa koskevina faktoina, (2) Jo ajatuksessa ”objektiivisesta”
tiedosta (siis rehellisellä havainnoinnilla ja päättelyllä hankitusta tiedosta)
on sisäänrakennettuja arvoja, koska jokainen yrityksemme keskustella faktoista
riippuu periaatteista, joille ensin on annettava arvo (esim. looginen ristiriidattomuus,
todisteisiin perustuminen, yksinkertaisuus ja niin edelleen), ja (3) Faktoja
koskevat uskomukset ja arvoja koskevat uskomukset näyttävät syntyvän
samankaltaisista prosesseista aivojen tasolla, sillä yhteinen totuutta ja
epätotuutta arvottava järjestelmä näyttää hallitsevan kumpaakin aluetta.
Sam Harrisin Moraalinen maisema valaisee logiikkaa, jonka
mukaan moraalin ja tieteen liitto on täysin mahdollinen, ja moraali oikeastaan
on luettavissa tieteenalaksi. Hän vastustaa moraalirelativismia ja
uskonnollisuutta, joiden katsoo jarruttavan yhteiskunnan moraalista ja
tieteellistä kehityskulkua. Teoksessaan Harris käy läpi syitä joiden mukaan on
oikeaa moraalia, ja tämä moraali on johdettavissa neurotieteellisestä
tutkimuksesta. Edellinen saattaa kuulostaa oudolta, mutta Harris vastaa myös
filosofisiin haasteisiin, ja kumoaa pätevästi Mooren nk. avoimen kysymyksen
argumentin sekä vastaa Humen giljotiiniin, filosofisiin argumentteihin joilla
perinteisesti on pystytetty muuria faktojen ja arvojen väliin (ks. myös yllä
oleva lainaus). Harris käy läpi ja kritisoi myös uskontojen osuutta moraalin
pohjana, sekä pohtii muiden muassa tuhoaako determinismi etiikan, sekä
tietenkin moraalirelativismin ja suvaitsevaisuuden ongelmaa.
Harris on minulle uusi tuttavuus, mutta olen kieltämättä
vaikuttunut tämän luettuani. Hänellä on johdonmukainen ja selkeä esitystapa
hyvin vaikeasta aiheesta (tunnustan tässä välissä, että takakansitekstissä
luvattu kirjan haasteellisuus oli iso syy siihen miksi tämä päätyi kirjaston
hyllyltä yöpöydälleni lukujonoon…) Petyin vähän kun luin Goodreadsista tämän
kommenttiosiota: kovin moni ei näyttänyt sisäistäneen lukemaansa vaan jatkoi
Humen ja Mooren raakkumista tarttumatta Harrisin argumentteihin.
Ottamani
lainaus tiivistää jo hyvin Harrisin ajatusta. Mutta olennaista on, että Mooren
argumentin ”hyvä” on yhtä kuin ”tietoisen mielen” (siis yksinkertaistettuna
ihmisen) hyvinvointia edistävät tekijät.
Pureskellaan tätä hetki. (Filosofiseen) etiikkaan liittyy perinteisesti
mieletön kielipeli, jolloin termit ”hyvä” ja ”paha” ovat oikeastaan niin
abstrakteja, etteivät ne tarkoita yhtään mitään. Mutta mitä muuta hyvällä voisi tarkoittaa kuin
edellä esitettyä, joka myös sulkee Mooren argumentin muodostaman ”ketjun”?
Otan tähän
toisen erittäin hyvän lainauksen:
On kuitenkin
mielenkiintoista pohtia, mitä tapahtuisi jos yksinkertaisesti jättäisimme tämän
askelen huomiotta ja puhuisimme vain ”hyvinvoinnista”. Millainen maailmamme
olisi, jos lakkaisimme murehtimasta ”oikeasta” ja ”väärästä” tai ”hyvästä” ja
”pahasta”, ja yksinkertaisesti toimisimme oman ja muiden hyvinvoinnin
maksimoimiseksi? Menettäisimmekö jotakin tärkeää? Ja jos se olisi tärkeää, eikö
se määritelmän mukaan liittyisi jonkun hyvinvointiin?
Siispä mitä arvot todellisuudessa ovat: asenteita,
valintoja ja käyttäytymisiä jne. jotka vaikuttavat ”tietoisten mielten” (ihmisten)
hyvinvointiin. Kaikkia tietenkään ei voi vakuuttaa siitä että hyvinvointi on
arvo, mutta samoin kaikkia ei voi vakuuttaa arvostamaan myöskään empiirisiä
todisteita (siis periaatteessa tiedettä ylipäätänsä).
Huomattavaa on myös, että Harrisin teoria on
täysin falsifioitavissa (esim. jos ihmisen hyvinvointi olisi täysin
sattumanvaraista, eikä liittyisi aivojen tiloihin). Tieteellisten väitteiden
tulee aina olla falsifioitavia, eli niiden tulee
voida olla mahdollista todistaa vääräksi.
Täten siis moraalinen ”hyvä” tarkoittaa ihmisen
hyvinvointia kohentavia tekijöitä. Hyvinvointi voi kuulostaa erittäin
epämääräiseltä käsitteeltä, mutta Harris vertaa tätä ongelmaa käyttämäämme
terveyden käsitteeseen. Mitä merkitsee olla ”terve”? Ettei ole nuhakuumetta?
Voiko diabeetikko olla terve? Ehkäpä parinkymmenen vuoden kuluttua ihmistä ei
pidetä terveenä, jollei hän kahdeksankymppisenä pysty juoksemaan maratonia.
Terveys-käsitteen epämääräisyydestä huolimatta lääketiede ei ole mitenkään
lamaantunut, vaan tutkimme, kehitämme ja määritämme terveyttä edistäviä menetelmiä
ja elämänohjeita.
Moraalin tutkimus
liittyisi syvästi neurotieteisiin: ihmisen aivoja tutkimalla voimme selvittää
syvällisesti, milloin ihminen oikeastaan kokee mielihyvää, psykologisen
tutkimuksen avulla voimme myös selvittää mitkä asiat hyvinvointiamme edustavat
ja voimme tutkia miten esimerkiksi ihmisen moraalinen intuitio voi olla
väärässä (Harris heittää esimerkin ”välinpitämättömyydestä kansanmurhaa kohtaan”)
ja miten ihminen oikeastaan kokee hyvinvointinsa (tätä Harris käsittelee
nopeasti kirjan viimeisessä luvussa). Teos viliseekin myös kiinnostavia
psykologisia faktoja.
Moraalirelativismi tarkoittaa tietenkin moraalin
suhteellisuutta: moraalirelativistin mukaan voi olla useita ”oikeita” moraalikäsityksiä,
äärimmilleen vietynä tämä on subjektivismia
(eli yhteiskunnallisessa mielessä lähinnä nihilismiä). Moraalirelativismi
houkuttelee ihmisiä, koska haluamme kunnioittaa eri kulttuureja (erityisesti
tämä koskee meitä länkkäreitä, sillä – jälleen erityisesti akateemisissa piireissä koetaan yhä jonkinlaista kulttuuri-imperialismin
syyllisyyttä tai pelkoa). Ajatus yhdestä oikeasta moraalista kuulostaa jotenkin
musertavalta, erilaisuutta ja vapautta
rajoittavalta. Mutta Harris vastaa, että ”yksilöt ja yhteisöt voivat
kukoistaa monin tavoin - - tämä monimuotoisuus voidaan selittää ja sitä voidaan
kunnioittaa tieteen viitekehyksessä” (eli samaan hyvään lopputulokseen on
todennäköisesti monta hyvää polkua).
Ja mietitäänpä
rehellisesti moraalirelativismin mielettömyyttä. Voimmeko ”kulttuurin
kunnioittamisen” nimissä hyväksyä leskenpoltot, kunniamurhat, tyttöjen
ympärileikkaukset, albiinojen silpomiset, ehkäisyn kiellon ynnä vastaavat
epäoikeudenmukaisuudet? Olisiko aika päästää irti kolonialismin meissä aiheuttaneesta
ylenpalttisesta varovaisuudesta? Edelleen: on
monta reittiä moraalisesti oikeudenmukaiseen yhteiskuntaan. Voimme sanoa
jonkin kulttuurin olevan teknologisesti vähemmän kehittynyt kuin toisen:
voisimmeko jo myöntää että voimme sanoa toista kulttuuria myös eettisesti vähemmän kehittyneeksi kuin
toista – EIKÄ tämä tarkoita että tämä ”eettisesti vähemmän kehittynyt”
kulttuuri olisi jotenkin alempiarvoisempi,
tyhmempi, jälkeenjääneempi, huonompaa rotua tai vastaavaa. Ei. Tämä
tarkoittaisi sitä, etteivät kyseisen kulttuuripiirin ihmiset ole vielä
keksineet johonkin seikkaan parempaa keinoa tavoitella hyvinvointia, vaan luulevat väärin.
Edelliseen
liittyen uskomisen käsite (äläkä sekoita tähän ”uskonnollista uskomista”) on
hyvin olennainen tämän teeman tienoilla. Harris käsittelee sitä luvussa kolme.
Olennaista on, että ”rationaaliset mielet eivät valitse uskomuksia vapaasti”,
siis ”uskomukset ovat luontojaan episteemisiä” (tiedollisia, tietoon
liittyviä). En voi väittää esimerkiksi seuraavanlaista järkevästi: ”uskon että
minulla on sian saparo takapuolessani”, jollen oikeasti usko siihen, en edes vaikka jostakin syystä haluaisin uskoa siihen. Muuten se on vain mieletön väite, vale oikeastaan. On
mahdollista, että ihminen uskoo vääriin asioihin (esimerkiksi että maapallo on
litteä). On mahdollista että ihminen myös antaa
arvon väärille asioille – siis uskoo
vääriin ihmisen hyvinvointia koskeviin asioihin. Tiede selittää maailman
ilmiöitä objektiivisesti ja yksinkertaisesti pyrkii vähentämään väärien
uskomusten määrää; tieteellisin menetelmin voidaan selvittää mitkä asiat
todellisuudessa kohentavat ihmisen hyvinvointia, jolloin voimme antaa arvon
oikeille asioille. Arvojen tulee siis perustua tieteelliseen tutkimustietoon.
Jälleen lainaus:
Kun sanotaan, että
sekä totuuden että hyvyyden arviot perustuvat erityisiin normeihin, näytetään
tarkoittavan, että kummassakin on kyse kognitiosta, ei suinkaan pelkästä tunteesta.
Tästäsyystä kukaan ei voi puolustaa faktuaalista ja moraalista kantaansa
vetoamalla mieltymyksiinsä. Hän ei voi sanoa, että vesi on H2O:ta tai että
valehtelu on väärin pelkästään siksi, että haluaa ajatella tällä tavalla.
Tällaisten väitteiden puolustaminen edellyttää syvällisempään periaatteeseen
turvautumista. Kun sanoo uskovansa, että X on tosi, tai että Y on eettistä,
tarkoittaa myös sitä, että muilla tulisi olla nämä uskomukset vastaavissa
olosuhteissa.
Indigo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti