Epileptikko on ranskalaisen sarjakuvataiteilija David B.:n (oikealta nimeltään Pierre-Francois
Beauchardin) omaelämäkerrallinen sarjakuvaeepos, jossa näkökulma painottuu vahvasti
epilepsiaa sairastavaan veljeen. Kuusiosainen teos on koottu tässä yksien
kansien väliin.
David, veli Jean-Christophe ja sisar Florence leikkivät Orléansin kaduilla
jengejä ja pojat ihailevat yhdessä lapseninnolla sotia ja aseita. Eniten Davidia
kiinnostaa mongolivaltakunnan sotahistoria. Veli sairastuu epilepsiaan, joka
huononee nopeasti. Kohtauksia tulee jopa kolme päivän sisällä. Vanhemmat vievät
Jean-Christophen lääkäriin, mutta lääkärien ylimielinen vastaanotto ja
epävarmat hoitotoimet herättävät epäilyksen. Lääketieteen jälkeen siirrytään
uskomushoitojen pariin: kokeiltavaksi tulevat kaikki makrobioottisesta
ruokavaliosta homeopatiaan, spiritismiin ja alkemiaan.
Koko perhe
kärsii Jean-Christophen salaperäisen tuntuisesta taudista, joka syö niin
veljeltä, vanhemmilta kuin sisaruksiltakin voimia selviytyä.
Luin koko kuusiosaisen teoksen samana päivänä, liki
yhdeltä istumalta (syödä oli pakko välissä). Beauchardilla on lumoava,
graafinen piirtotyyli ja vangitseva kerrontatapa. Itsestään kertoessaan hän
keskittyy kertomaan kehittymisestään taiteilijana, sekä tietenkin reagointia
veljen kehittyvään sairauteen. Taide onkin Beauchardin kenties tärkein defenssi,
selviytymiskeino vaikeaa perhetilannetta vastaan.
Veljen epilepsia on vaikea. Beauchard muistaa
muiden ihmisten kauhistelun, tuijotukset ja osoittelun. Epilepsian lisäksi
veljellä tuntuu olevan muitakin elämänhallinnallisia vaikeuksia, ehkä
masennusta. Lapsena veljen ihanneminä on vahva johtajatyyppi, Hitler.
Antisemitismiä tai rotuoppia hän ei edes ymmärrä; tärkeää on voima ja valta,
jotka sairaus tuntuvat vieneen veljeltä itseltään pois. Vanhemmat purkavat omaa
kyvyttömyydentunnettaan mielettömiin uskomushoitoihin, ja esimerkiksi kesät
makrobiootikkojen kommuunissa luovat vähintään mielenkiintoisen kasvuympäristön
lapsille. Sisaresta ei kerrota paljoa, mutta veljen sairaus vaikuttaa häneenkin
voimakkaasti. David itse pakenee mielikuvitusmaailmoihinsa, ja purkaa pahaa
oloaan sotapiirustuksillaan. Kirjailijasta välittyy kuva kiinnostavasta,
haavoittuneesta ja yksinäisestä ihmisestä.
Veljen sairautta ja koko persoonaa ei käsitellä kovin hellävaroin.
Tekisi mieli tietää onko kaikkeen teoksessa paljastettuun kysytty
asianomaisilta lupia (ainakin jossakin määrin ilmeisesti on, koska välillä on
piirretty joitakin pätkiä ”nykyisyydestä”, jossa perheen äiti kommentoi jotakin
teoksen aikaisempiin osiin liittyvää). Sairautta ja veljen tilaa käsitellään
monin eri tavoin. Toisaalta epilepsiassa tuntuu olevan jotakin nuorta
taiteilijaa villitsevää, salaperäistä. Onko veli kohtauksen aikana jopa
jossakin muussa maailmassa? Beauchard, kenties poikkeuksellisten
kasvuolosuhteiden (tarkoitan uskomushoitajia) vuoksi, on kiinnostunut niin
sanotusta ”rajatiedosta”, eikä välillä pelkää lipsua kerronnassaan mystiikan
puolelle. Historiallisesti epileptikkoihin on muutenkin liitetty jotakin henkimaailman
asioita ja vieläkin epilepsia voidaan nähdä mystisenä, koska sairauden syitä ei
ole tarkasti kyetty selvittämään. Toisaalta epileptikolla on keskimääräistä
tavallisemmin myös jokin muu kehityshäiriö, esimerkiksi autismin kirjosta.
Ehkäpä Jean-Christopellakin oli?
Kannattaa toki
olla leimaamatta ketään tämän kirjan tai muunkaan tiedon tai kokemuksen
perusteella. Epilepsia on valtavan laaja-alainen sairaus, ja tämä teos esittää
vain yhden näkemyksen yhden epileptikon sairaudesta.
Mutta välillä Beauchard tuntuu jopa syyllistävän sairasta
veljeään laiskaksi, kun tämä ei taistele sairauttaan vastaan tai käyttää sitä
tekosyynä tekemisilleen. Minun, ja varmaan kenen hyvänsä, jopa veljen itsensä,
on mahdotonta sanoa miten paljon aihetta syyllistämiseen olisi. Mutta itse
ahkerana keittiöpsykologina sanoisin kirjan loppupuolen juttujen perusteella,
että veljen rankat kokemukset aiheuttivat masennuksen puhkeamisen. Toisaalta
epilepsia ei taida olla sairaus, jota vastaan niin vaan taistellaan.
(Makrobioottisen ruokavalion lyhytaikaisen tehoamisen laittaisin placebon
piikkiin).
Ehkä
kirjailija itse on jopa vähän katkera veljen aina osakseen saamasta huomiosta.
Lapsena se ehkä purkautui veljen härnäämisellä, myöhemmin syyllistämisenä.
Mutta enemmän teoksessa painottuu Beauchardin kaipuu ja huoli isoveljeä
kohtaan.
Summa summarum. Epileptikko on valtavan hieno
omaelämäkerrallinen teos. Sen vahvuuksia ovat kertojan rehellisyys, yksinkertaisella
tavalla kaunis, vähän surrealistinen kuvitus ja David Beauchardin tarkka
itsetutkiskelu.
Indigo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti