Sydämeni on väsynyt
kaiken kertomani tähden ja jäseneni ovat väsyneet ja kaipaavat jo ikuista
lepoa. Ehkä en ole onnellinen, mutta en ole myöskään kovin onneton
yksinäisyyteni tähden, ja kuta yksinäisempi ja kauempana ihmisistä olen ollut,
sillä selvemmin olen nähnyt ihmiset ja heidän tekonsa ja heidän tekojensa
turhuuden. Varsin turhia ovat näet kaikki ihmisen teot hänen elämänsä päivinä.
Yksinkertaisen, köyhän perheen vaimo Kipa nostaa joesta
kaislaveneen, jonka pietyssä korissa lepää pieni poika Sinuhe. Perheen isä on lääkäri, ja opettaa myös Sinuhen arvostamaan
ammattiaan ja ryhtymään myös samalle tielle. Sinuhe opiskelee Elämän talossa
lääkärin ammatin, ja lähtee myöhemmin kartuttamaan tietojaan ja taitojaan
muualle antiikin maailmaan: Egyptistä Mitanniin, Assyriaan, Babyloniaan…
Egyptissä
eletään erikoista murroskautta, kun faarao työntää vanhat jumalat uuden, Atonin
tieltä ja alkaa kohtalokkaan tarmokkaasti julistaa uuden uskontonsa arvoja.
Sinuhe palaa lapsuudenkotiinsa Thebaan ja pääsee sisälle yläluokkaiseen
maailmaan. Mutta ikä, elämänkokemukset ja viisaus tuovat mukanaan raskaan syyllisyydentunteen
ja yksinäisyyden painon.
Waltari ilmeisesti teki paljon taustatyötä tämän kirjan
eteen. Tietyllä tapaa se toki onkin havaittavissa, vaikka kaunokirjalliset
vapaudet heittävät historiallisen tarkkuuden tieltään. Tietenkään kukaan ei voi
tietää millainen esimerkiksi lapsifarao Tutankhamon luonteeltaan oli. Waltari
esittää yhden (minua huvittaneen!) näkemyksensä siitä ja monesta muusta
tulkinnanvaraisesta asiasta. Sinuhe on lukuisten muiden hahmojen tapaan täysin
kuvitteellinen.
Mietityttävintä oli Sinuhen ihmisen yksinäisyyttä
käsittelevä tematiikka. Omaa elämäntapaani voisi kuvata erakoituneeksi, joten
se puhutteli minua. Sinuhe on yksinäinen kumouksellisine tasa-arvon aatteineen,
yksinäinen vailla elämänkumppania ja yksinäinen jopa verissään, sillä hänen
vanhempansa eivät ole biologisia vanhempia, vaan adoptoivat Sinuhen Niiliä
pitkin purjehtineesta kaislakorista*. Kirjan esittämään ihmiskuvaan kuuluu
ihmisen perustavanlaatuinen yksinäisyys ja kyky tehdä pahaa. Naiskuva on hyvin yksipuolinen
ja raadollinen, ja naisen ainut kyky toimia ja vaikuttaa on seksi. Tietty
kohtalonusko on myös olennaista: kaikki on ”kirjoitettu tähtiin”.
Kiinnitin
huomiota moniin toistuviin piirteisiin kirjan henkilöissä. Esimerkiksi
vanhemmiten ihmiset tuppaavat viisaudessaan kyynistymään, ja vain lapset
kokevat puhdasta elämäniloa. Lapsuus on ihmisen parasta aikaa. Yksinkertaiset
ihmiset, kuten orja Kaptah, ovat onnellisimpia.
Vakavien teemojen lisäksi kirjassa on paljon myös
viihteellisyyttä ja saduille tyypillisillä keinoilla rakennettuja lyhyitä
kertomuksia esimerkiksi himosta ja petollisuudesta (Nefernefernefer) sekä
menetyksestä (Minea). Petollisuus ja kaiken hetkittäisyys nousee esille kerta
toisensa jälkeen.
Indigo
*Itse asiassa monella tapaa Sinuhe tuo minulle mieleen
Mooseksen: kaislakori, korkea moraali ja eri kulttuurien kypsyttämät lääkärintaidot,
jotka vaikuttavat aikalaisten silmissä jopa ihmeteoilta...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti