
Kiinalainen nuoruus on Liang Hengin (sukunimi on Liang, se
kirjoitetaan kiinalaisittain ensin) omaelämäkerta, joka kuvaa hänen lapsuuttaan
ja nuoruuttaan kulttuurivallankumouksen sekoittamassa Kiinassa. Puhemies Mao
pitää kansaa otteessaan tiiviillä propagandalla ja indoktrinaatiolla, ja Liang
Heng itsekin uskoo puolueenjohtajaa sokeasti. Kirja kuvailee miten Liang Heng
muiden kiinalaisten tavoin on kykenemätön näkemään ja myöntämään edes itselleen
Maon tekemiä valtavia yhteiskunnallisia virheitä.
Kun Liang Hengin äiti
kritisoi kohtalokkaasti ns. sadan kukan kampanjan velvoittamana ylempiään,
saavat sekä äiti että koko Liangin perhe vastavallankumouksellisen maineen –
maineen joka tulee seuraamaan Liang Hengiä pitkään ja estämään tärkeän, jo
nuorena aloitettavan poliittisten portaiden kiipeämisen. Hänen vanhempansa
eroavat tapahtuman myötä ja Liang Heng jää sisarineen yksinomaan isänsä kasvatettaviksi. Isä on lapsille
kuitenkin hyvä ja rakastava vanhempi.
Kirja kertoo Liangin perheen vaikeuksista päästä poliittisesti
suotuisaan valoon, sekä maalaa kuvauksen myös maaseudulla toistuvista vaikeuksista
ja ihmisten sokeasta ihailusta puhemies Maoa kohtaan, kulttuurivallankumouksen
kaksinaismoralismista ja valtavasta kansallisesta tragediasta.
Kiinalaisen nuoruuden kerronta
keskittyy enemmän yhteiskunnallisiin yksityiskohtiin, tapahtumiin ja niiden
seurauksiin, ja vähemmän päähenkilön henkilökohtaisiin tuntemuksiin ja
ajatuksiin kuin aikaisemmin lukemani Liljateatteri.
Välillä tyyli jättääkin vähän kylmäksi; yleensä luen kaunokirjallisuutta
nimenomaan elääkseni hetken tarinoiden henkilöiden elämää. Jos kaipaisin
historiallisen aikakauden tunnontarkkaa erittelyä, lukisin tietokirjallisuutta
(…jota olen lukenutkin nimenomaan Kiinan sekä varhaisesta että myöhäisemmästä
historiasta). Lukijalle kuin lukijalle kuitenkin käy selväksi Liang Hengin koettelemuksien
raskaus, syvä rakkaus isäänsä kohtaan ja mielikuva voittamattomasta
puheenjohtaja Maosta.
Tällaisesta aiheesta kirjoitettu romaani herättää kuitenkin ajatuksia,
oli kirjoitustapa kuinka pinnallinen hyvänsä (enkä tarkoita sanoa että tämä olisi
ollut toivoton tapaus, tuntuma päähenkilöön jäi vain löyhänlaiseksi). Minusta
on erittäin mielenkiintoista miten voimakkaan otteen yksi ihminen voi
kokonaisesta kansakunnasta ottaa. No, tietenkin kyseessä on vain näennäisesti
yhden miehen ”saavutus” – kaikkien diktaattorienkin tukena on valtava määrä
korruptoituneita sotilaita ja vastaavaa johtokoneistoa. Toisaalta tuskinpa moni
tällainen diktaattorin toimintaa tukeva ratas ymmärsi kaikkea sitä sekasortoa
mitä ympärillä häälyi (vaikken viattomiksikaan väitä). Sekasorto taitaakin
ylipäätänsä olla avainsana paitsi diktaattorien nousemisen edellytykselle, myös
heidän toiminnalleen. Voin tuskin kuvitella miten henkisesti kuluttavaa on elää
yhteiskunnassa, jossa ei voi olla varma asemastaan, huomisesta, edes siitä saako
ruokaa hankituksi pöytään… Tällaiselle kansalaisten epätoivolle tueksi
tarjoutuukin aina propaganda: helpot viitat osoittamaan kuka on vihollinen
(tässä ns. intellektuellit ja vastavallankumoukselliset, kapitalistit sekä
Kiinan ja Neuvostoliiton suhteiden kariuduttua myös neuvostomieliset) ja kuka ystävä
(puolue, työläiset ja ennen kaikkea Mao).
Alaotsikko ”puheenjohtaja Maon kiltistä
pikkupojasta amerikkalaiseksi opiskelijaksi” on sikäli harhaanjohtava, että
tämä kirja keskittyy lähinnä siihen puheenjohtaja Maon kilttiin pikkupoikaan,
ei amerikkalaiseen opiskelijaan. Kiinan Maon jälkeiseen tulevaisuuteen
sutaistaan lopuksi vain ohimennen, valopilkkuna tunnelin päässä. Nyt lukija
voikin tuumia että paljon hyvää on tapahtunut: Kiina on esimerkiksi päässyt
kiinni kapitalistiseen talousmalliin (toiset väittävät sosialistiseksi, mutta
eihän se juuri missään näy) Maoa seuraavan uudistusmielisen johtajan Deng Xiaopingin
avulla.
Silti on monta taistelua vielä
edessäpäin: ihmisoikeusrikkomusten selvitys ja päättäminen, sananvapauden
kohentaminen sekä ympäristönsuojelullisten toimenpiteiden pikainen aloittaminen
muutaman mainitakseni.
Indigo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti