
Ensel
ja Krete ovat
kaukkangerilaiskaksoset, jotka lähtevät perinteiselle lomaretkelle Zamonian
Suuren metsän Puustolaan vanhempiensa kanssa. Puustola on kirjokarhujen melkein militaarisella tarkkuudella suojelema
turistirysä, jonka rajojen ulkopuolella levittäytyy tutkimaton ja
ulkopuolisilta ankarasti kielletty muu metsänosa. Sanotaanpa metsässä asuvan noidankin, vaikka eihän moinen voisi
elellä niin lähellä turvallista Puustolaa…
Ensel ja Krete livistävät metsään etsimään sopivanlaista kiipeilypuuta
ja, kuten arvattavaa on, he eksyvät. Pikkuhiljaa tunnelma tihenee ja vastaan
tulee toinen toistaan kummallisempia otuksia; millainen on esimerkiksi
lehtisusi? Onko kuilutrolliin luottaminen? Mitä kaikkea voi meteoriitti olla
nähnyt maailmankaikkeudesta? Ja millainen on noita?
Kun kerran ryhdytään kirjoittamaan
fantasiakirjallisuutta, niin miksipä ei tehtäisi sitä kerralla kunnolla. Kirjan
kertojana toimii sen kuvitteellinen kirjoittaja Hildegunst von Mythenmetz
(hänen tarinansa alkaa nimenomaan kirjasta Uinuvien kirjojen kaupunki!), joka
aina toisinaan puuttuu peliin –
Nimeni on Hildegunst von Mythenmetz, se
lienee sinulle tuttu entuudestaan. Todennäköisesti olet joutunut pänttäämään jo
esikoulussa minun Sysivuortenmatoani ja lienet tankannut sitä jo niin kauan,
että kuppisi keitti reilusti yli. Kun kuuluu kirjailijana olentoihin, jotka
saattavat hyvässä lykyssä elää vaikka tuhatkin vuotta, niin se haitta siinä on,
että joutuu kokemaan kuinka tullaan klassikoksi. Samanlaiselta varmaan tuntuu
kun madot syövät sinut elävältä. Mutta ei puhuta menestyskirjailijan
ongelmista.
Siis tarkoitukseni oli sanoa että aina
välillä tuo kuvitteellinen kirjailija von Mythenmetz puuttuu sadun kulkuun
lisäilemällä väliin omia huomioitaan käyttämällä –
- - täysin uudenlaista
kirjoittamistyyliä, jota minä kutsun nimellä Mythenmetzin harhautustekniikka.
Sitä käyttäessään kirjoittaja voi puuttua oman teoksensa kulkuun milloin
tahansa, hän voi mielihalujensa mukaan kommentoida teostaan, opettaa lukijaa,
tuskitella, lyhyesti sanottuna: johtaa lukijan harhapoluille.
Koko teos ei ole pelkkää harhautusta,
ja vain yhdessä kohtaa tunsin harhautuksen katkaisevan juonenkulun huonosta
kohdasta. Harhautukset sisältävät hyvää, paikoin hieman kypsempää huumoria
(tämäkään ei nimittäin ole ihan täysin lastensatu, vaikka pohjautuukin Hannuun ja Kerttuun ja vaikka kirjan
voikin bongata lasten fantasiahyllyiltä kirjastosta). Harhautukset ovat iloista,
mielivaltaista irrottelua kirjallisten keinojen tarjoamien mahdollisuuksien
rajattomuudella. Niitä on vaikea selittää, on parempi ottaa kirja itse
kauniiseen käteen ja katsoa mitä mieltä niistä on.
Välillä tätä kirjaa lukiessa tuli mieleen lapsena leikityt leikit,
joissa tarina kehittyi sitä mukaan kuin asioita päähän pälkähti. Lopulta leikin
juoni oli oikea hallittu kaaos. Näin minä tiivistäisin myös Moersin teoksen:
hallittu kaaos.
Indigo
Indigo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti