Havu oli silloin
ihan pieni, ei vielä kuukauttakaan, ja minä olin juuri aloittanut joogan enkä
siis ollut enää masentunut (olin vuosia aiemmin diagnosoinut itselleni synnytyksenjälkeisen
masennuksen). Koin WASP-kriisin ja olin
raivostuttava, kerrassaan.
”Me voisimme maalata ulkosaunan eteisen
puulattiaan punaisia lootuskukkia”, muistan sanoneeni siitä yhdestä talosta,
jota olimme jo kolmesti käyneet
katsomassa.
Meillä oli
keskiluokkaisia omakotitalounelmia.
Lauri Ahtinen
kertoo sarjakuvan keinoin rankasta elämänkokemuksestaan: muutosta vaimon ja
kolmen lapsen kanssa taloon, joka paljastuu homeongelmaiseksi.
Kaikki alkaa
unelmista ja asuntokauppojen jälkeen alkaa remonttityö. Ahtinen kokee
remonttityön ehkä tietyntyyppisenä miehisyysriittinä, ja kärsii stressistä ja
syyllisyydentunteesta, kun joutuu ostelemaan kympin maaliteloja ja työn ohella
pystyttämään taidenäyttelyitä. Kun kallis urakka valmistuu, iskee helpotus –
mutta onni jää lyhyeksi, kun tytär uudenvuodenpäivänä valittaa katosta tippuvaa
vettä. Homeongelmien paljastuttua alkaa vääntö, jossa paljastuu asuntokaupan
tietoinen huijaus ja haaveillaan valoisammasta tulevaisuudesta.
Olen mieltynyt omaelämäkerralliseen sarjakuvaan kerronnan
keinona. Minusta on kiinnostavaa lukea ihmisten kokemuksista siten: se antaa
sarjakuvaan syvyyttä ja elämänkerrallisuuteen kerronnan vapautta ja tiettyä
omaleimaisuutta, mikä pelkästä tekstistä voisi jäädä uupumaan. Ahtisen sarjakuva
on toteutettu omaperäisesti, ruutuja käyttämättä ja tekstiä muunnellen ja
erityyppisesti korostaen. Sarjakuva voi ainakin tällä tavalla toteutettuna
jättää enemmän tulkittavaa lukijalle: tekstiä ei ole välttämättä paljoa, ja
tarinaa ja hahmokäsityksiä rakennetaan itse.
Ahtisen piirustustyyli
on kaunis, realistinen mutta ”notkea”, antaen varaa ilmeiden ja asentojen
liioitteluun ja perspektiivin sopivaan vääristelyyn. Sivuilla vilisee kuvan ja
tekstin seassa geometrisia muotoja, korostuksia, välillä jopa leikekirjamaisia
valokuvien osia. Tyyli tuntuu villiintyvän Ahtisen kokeman stressin mukana.
Myös
kirjoitustyyli on omintakeinen: Ahtinen käyttää usein melko vapaita
viittauksia, urbaania sanastoa ja välillä pidempiä, hiukan absurdeja monologeja
(Puuilo!).
Kaiken rankan keskellä Homepäiväkirja osaa olla myös
humoristinen, ehkä juuri absurdeimmillaan eniten. Noin satasivuisena sen lukee
melko nopeasti, mutta kuvituksessa on paljon tarkasteltavaa. Itse Ahtinen on –
tämän perusteella – aika hellyttävä urbaani isähahmo, joka haluaa vain
perheensä parasta.
Indigo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti