Ajatus meni näin:
kiinnitetään videokamera [sokean] ihmisen otsaan ja muutetaan siitä lähtevä
videoinformaatio käyttämään pieniä väristimiä, jotka on kiinnitetty hänen
selkäänsä. Kuvittele, että pukisit sellaisen laitteen päällesi ja kulkisit
ympäri huonetta side silmillä. Ensin tuntisit vain merkillistä värinää
ristiselässäsi, sinun olisi vaikea ymmärtää sen tarkoitusta. Vaikka värinä muuttuisi
hyvin tarkasti suhteessa siihen, miten liikut, sinun olisi vaikea ymmärtää sen
tarkoitusta. Kun iskisit sääriluusi sohvapöytään, ajattelisit: ”Ei tämä ole
mitään näkemisen tapaistakaan.”
Vai onko se sittenkin? Kun sokeat
koehenkilöt panevat näkötuntokorvauslasit silmilleen ja käyttävät niitä viikon
verran, heistä tulee todella hyviä suunnistamaan uudessa ympäristössä. - -
Ällistyttävintä on, että he alkavat tosiaan aistia tuntosyötteitään, he alkavat
nähdä niiden avulla. Harjoituksen myötä tärinä lakkaa olemasta älyllinen
tehtävä, joka vaatii tietoista tulkintaa. Siitä tulee suora aistimus.
Incognitossa David Eagleman avaa ihmisaivojen
tiedostamattoman elämän salaperäisiä ominaisuuksia ja laajuutta. Ensiksi hän
pohtii miten ihmiset luottavat tiedostavansa itsensä ja omaa käytöstään. Sitten
hän käy läpi tiedostamattoman voimaa aistien välittämän todellisuuden kautta,
ja esittelee perinteisten illuusioiden syvällisempää sanomaa sekä pohtii aistien
rajallisuutta. Seuraavat luvut käsittelevät erilaisia mielen poikkeuksellisia
tiloja, käytökseen vaikuttavia kasvaimia ja vaistoja, tiedostamatonta
parinvalintaa ja päätöksentekoa, miten todellisuus voi olla muille täysin
erilainen kuin itselle ja niin edelleen.
Viimeiset
luvut pohtivat mitä ihmisen tiedostamattoman mielen tutkimuksesta seuraa:
filosofisella tasolla mietitään tietenkin vapautta ja siten
oikeudenmukaisuutta, ja lopulta Eagleman pohtii käytännöllisemmin oikeuslaitoksen
kehittymistä: rangaistuksen muutosta kostosta pitkänäköisempään kuntoutukseen
esimerkiksi ”etuotsalohkojumpan” avulla.
Tässä kirjassa oli paljon sekä hyvää että huonoa.
Ensimmäinen aistiluku oli enimmäkseen tylsä ylle kaappaamaani lainauksen sisältämää
näkötutkimusta lukuun ottamatta. Monelle varmaan ovat tuttuja vanhat illuusiot
paperilla pyörivistä rattaista ja muka kolmiulotteisista muodoista, sekä myös
ajatukset niiden taustalla. Koko kirja painottuu paljolti lyhyisiin lukuihin,
joissa esitellään runsaasti erityyppisiä tutkimuksia ja potilastapauksia.
Olisin kaivannut pitkällisempää analyysia ja painotusta nimenomaan tutkimuksen
jälkeiseen pohdintaan: mitä tämä aivohalvauspotilas (tms.) meille opettaa? Teoksen viimeisillä sivuilla
luodaan mielestäni virheellinen katsaus emergenssiin ja reduktionismiin.
Teoksen
loppupuolen eettinen tarkastelu on ihan mielenkiintoista, mutta Harrisin
jälkeen vapaan minän dilemma tuntui minusta jo pureskellulta ja oikeudenmukaisuusajatukset
eivät taas niin syvällisiltä. Sen sijaan käytännöllinen näkemys oikeuslaitoksemme
toimintaan ja rangaistuksen muotojen vaihtoehdot olivat kiinnostavia. Mitäpä jos
olisi aika siirtyä kostonhimosta eteenpäin: antaa vangille mahdollisuus oppia
hillitsemään itseään jos mahdollista? Tämä tuntuu loogisemmalta kuin nykyinen
taaksepäin katsova rangaistusmenetelmä, jossa pohditaan rikollisen
syyllisyyttä, kun teknologian kehittyessä joudumme antamaan rikolliselle yhä
enemmän anteeksi: ihmisen käytöstä on voinut muuttaa aivokasvain, epilepsia,
geneettinen sairaus kuten Huntingtonin tauti, rikollinen on voinut jopa tehdä
murhan unissaan… ja niin edelleen. Lopulta tunnustamme että rikollinen on ehkä
vähemmän syyllinen, jos hänellä on tiettyjä väkivaltaisuuteen altistavia
geenejä. Vaikea ympäristö. Nykyinen oikeusjärjestelmä yksinkertaisesti nojaa
ajatukseen siitä, että on olemassa jokin tietoinen ja erillinen, dualistisesti
fyysisestä irrallinen ”minä”. Nykyisen tieteen valossa tämä taas ei oikeastaan
ole mahdollista (huom. vaikka determinismi korvautuisi sattumanvaraisuudella,
vapaata tahtoa ei ole). Kostorangaistuksista voidaan siirtyä kokeilemaan
rikollisen ”parantamista” yhteiskuntakelpoiseksi; tärkeää on kuitenkin miettiä
myös miten paljon yhteiskunta saa ihmisen mieltä muokata (Eagleman
muistuttaakin tässä välissä lobotomiasta). Etuotsalohkojumpalla tarkoitetaan
teknologiaa, joka auttaa rikollista havaitsemaan oman itsehillintänsä tason ja
kehittämään itsehillintäänsä tasoa seuraamalla (kirjassa on konkreettisempi
esimerkki). Tulisiko tuomioiden perustuakin muunneltavuuteen?
Kirja on monin paikoin kiinnostava, kirjoitustyyli selkeä
(joskaan ei varsinaisesti ”koukuttava”) ja monet potilastapaukset pistävät
miettimään miten monimuotoinen elin ihmisaivot ovat, ja myös miten ihmeellisen
tarkkarajaisia vammoja meille voi tulla (esim. kyvyttömyys tunnistaa kasvoja
tai nimetä eläimiä). Ihmeellisten sairaustilojen – kuten anosognosian, vieraan käden syndrooman, tai potilailla joilla
aivokurkiainen on katkaistu seuraava vasemman ”puhuvan” aivopuoliskon ”selittely”
– taustalla on aina häiriö aivojen neuroverkossa.
Kuitenkin myös
”tavalliseen käytökseen” liittyy paljon enemmän ihmisen tiedostamattoman kuin
tiedostavan mielen toimintaa: kaavahakuisuutta, vaistonvaraisuutta, ”vilahdusefekti”,
totuuden illuusion efekti… Eagleman esittää, että tiedostamattomuus johtaa
tehokkuuteen: olisi yksinkertaisesti turhaa tuhlata aivokapasiteettia siihen,
että ihminen aistisi vaikkapa jatkuvasti yllään olevien vaatteiden kosketuksen.
Tietoisuus on Eaglemanin mukaan syntynyt ”johtamaan” tiedostamatonta,
punnitsemaan vaihtoehtoja ja tekemään loogisia valintoja ja luovia ratkaisuja.
Indigo
PS. Ainakin minun painoksessani yksi ensimmäisen luvun illuusiokuva oli vaihtunut vääräksi. Ärh.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti