torstai 4. helmikuuta 2016

George Orwell: Vuonna 1984



”Vuoteen 2050 mennessä – ja luultavasti jo sitä ennen – entiskielen taito on tykkänään kadonnut. Entisajan kirjallisuus on kaikki hävitetty. - - Jopa puoluekirjallisuus tulee muuttumaan. Jopa iskulauseet tulevat muuttumaan. Miten sellaista iskulausetta kuin ’vapaus on orjuutta’ voisi olla olemassa, kun vapauden käsite on kumottu? Koko ajatteluilmapiiri muuttuu toiseksi. Itse asiassa mitään ajattelua ei olekaan sellaisena kuin se ymmärretään. Oikeaoppisuus on sitä ettei ajatella – ettei tarvitse ajatella. Oikeaoppisuus on tiedostamattomuutta.”


Winston Smith väärentää työkseen historiaa. Hän asuu Oseanian suurvallassa, jota johtaa salaperäinen Isoveli ajatuspoliisien ja muiden puolueen valvontaelinten kautta. Oseanian hierarkiassa Winston kuuluu keskikastiin – ei heikoissa oloissa, nälässä ja köyhyydessä mutta toisaalta vapaammissa olosuhteissa elävään prole-luokkaan, muttei myöskään pieneen puolueen sisäpiiriin, jossa nautitaan ylellisyyksistä ja vallasta.
     Winston Smith on kuitenkin erilainen kuin moni muu hänen ympärillään. Hän ei pidä puolueen alituisesta tarkkailusta, joka paikassa valvovista teleruuduista ja piilotetuista kuuntelulaitteista. Hän kykenee muistamaan hieman kauemmas historiaan – esimerkiksi sen, miten Oseania on sodassa vaihtanut välillä liittolaisiaan ja vihollisiaan. Mutta muut hänen ympärillään laskevat, että kaksi plus kaksi on viisi. Koska Isoveli sanoo niin.
     Sitten Winston saa salaisen, ohimennen käteen piilotetun kirjeen muuan tytöltä, ja rohkeus toimia vastoin puoluetta alkaa itää heidän mielessään.

Tässäpä oli taas pala purtavaksi. Luin tämän miltei yhtä mittaa matkustaessani bussilla usean tunnin reissua. Jotenkin kun keskityin siinä hyvässä paikassa, mukavalla penkillä (ketään ei tullut viereen vaikka linja-auto oli liki täynnä!), kun ulkona ikkunasta vilahtelivat silloin vielä kirpeän aurinkoiset, laikuttain lumen kätkemät pellot ja välillä vastaantulevat kapeat metsävyöhykkeet… Jotenkin pystyin siinä hetkessä sukeltamaan hyvin Oseaniaan, Winstonin maailmaan täynnä tyytymättömyyttä, vallanhimoa, sokeutta moraalille ja historialle…
     Parasta kirjan antia olivat yhteiskuntajärjestelmään liittyvät yksityiskohdat. Otetaanpa esimerkiksi uudiskieli: kieli jota kokonainen järjestö työkseen kehittelee, vähentäen adjektiiveja, kehittäen sanoja jotka sopivat puolueen tarkoitusperiin. Lukekaapa ylle kirjoittamani lukunäyte. Uudiskielen pointti on tavallaan ihan nerokas, koska kieli on valtavan tärkeä ihmisen ajattelun työväline. Jos ei ole sanaa vapaudelle, voiko sitä varsinaisesti käsittää? Voi kaivata tietenkin rauhaa teleruuduilta ja muilta valvontavehkeiltä, mutta miten esimerkiksi maanalaiset salajärjestöt voisivat toimia ilman käsitteitä, joilla ilmaista yhteiskuntansa epäkohtia? Entäpä jos ei ole sellaisia abstrakteja termejä kuten hyvä ja paha, tai moraali, oikeudenmukaisuus, tasa-arvo, tai jos kielestä puuttuvat termit vallankumous, vastarinta ja niin edelleen. Valtavan mielenkiintoinen ajatus, että kieltä keinotekoisesti manipuloimalla voisi tarttua samalla kiinni työkaluun, jolla ihminen rakentaa maailmankuvaansa. Käytännössä tuntuu kyllä mahdottomalta estää ihmisiä luomasta jatkuvasti uusia termejä, mutta ajatuksen tasolla.
    
Ei ole kauaa siitä, kun kolusin toisen hyvin samantyyppisen dystopiaromaanin, Jevgeni Samjatinin teoksen Me. Me ilmestyi vähän ennen Orwellin romaania, ja pian Vuonna 1984:n jälkeen Aldous Huxley puolestaan kynäili taas samantyyppisen menestysteoksensa Uljas uusi maailma (sekin luettu). Ja kun tällaisia peräjälkeen kirjoitettuja, toisistaan vaikutteita napsineita kirjoja tulee lukeneeksi, on vaikea olla alituiseen vertailematta niitä keskenään.
     Kahden jälkimmäisen herran, Orwellin ja ehkäpä vielä enemmän Huxleyn, tyyli ei ole yhtä runollista kuin Samjatinin. Yhteistä teoksilla on paljon: kaikilla on se päähenkilönä se herännäinen (okei, Samjatin poikkeaa kuviosta), joka kyseenalaistaa valtionvallan toimet ja kulttuurinsa piirteitä. (Spoilaan mutta) kaikilla on myös onnettomat loput. Kaikki käsittelevät samoja yhteiskuntarakenteiden ja ihmisyyden teemoja. Kaikilla on enemmän tai vähemmän valvova yhteiskunta, yleensä myös pieni ylimystö ja suuri vähävaraisempien, työtätekevien luokka. Orwellilta ja Huxleyltä löytyvät myös ne klassiset ”loppunerot”, jotka neuvottelevat päähenkilöiden kanssa pitkän aikaa hurjien tapahtumaketjujen ja päähenkilöiden päänsisäisten kamppailuiden jälkeen – ja valaisevat samalla kirjan yhteiskuntafilosofiaa.
     Mielenkiintoista oli vertailla esimerkiksi näiden eri kirjojen yhteiskuntien käsityksiä seksuaalisuudesta. Orwellin yhteiskunnassa seksuaalisuus on pannassa. Seksi on pelkkä keino lastentekoon – kehitteillä on neurologisia menetelmiä, joilla kyettäisiin estämään kyky kokea orgasmi. Huxleyllä ihmiset saavat, tai oikeastaan heidän lähinnä pitää, köyriä kaikkien estotta keskenään. Jo lapset opetetaan näille tavoille. Samjatinin lähestymistapa on hieman hienovaraisempi: seksuaalisuutta ei varsinaisesti korosteta, esimerkiksi ulkoisesti, mutta ihmiset saavat kaikki harrastaa seksiä keskenään ja jokaisen aikatauluun on erikseen varattu aikaa näille touhuille. Mitä tästä pitäisi päätellä – esitetäänkö ne enemmän kauhukuvina (genre on kuitenkin dystopiakirjallisuus) vaiko mahdollisina nyky-yhteiskuntien kehityspolkuina?
    
Ideologia heijastaa aina jonkinlaista ihmiskuvaa tai, parhaimmillaan tai pahimmillaan, filosofista käsitystä etiikasta ja metafysiikasta. Palataan Orwelliin, jonka teoksessa nämä ovat keskeinen teema. Annan toisen lukunäytteen, jossa valaistaan millaiseen metafyysiseen teoriaan Oseanian valtio-oppi nojaa:

”Mutta kivilajit ovat täynnä sukupuuttoon kuolleiden eläinten luita – mammuttien ja mastodonttien ja jättiläisliskojen, jotka elivät täällä paljon ennen kuin ihmisestä oli tietoakaan.”
     ”Oletko sinä ikinä nähnyt niitä luita? Etpä tietenkään. 1800-luvun luonnontieteilijät keksivät ne. Ei ennen ihmistä ollut mitään. Ei ihmisen jälkeenkään ole mitään, mikäli hän kuolee sukupuuttoon. Ihmisen ulkopuolella ei ole mitään.”

Jos siis puu kaatuu metsässä eikä kukaan ole sitä havaitsemassa niin… puu ei ole kaatunut ollenkaan.

”Jos haluaisin”, O’Brien oli sanonut, ”voisin nousta tästä ilmaan kuin saippuakupla.” Winston pohti asiaa. ”Jos hän uskoo että hän nousee ilmaan, ja jos minä samanaikaisesti uskon että hän tekee niin, silloin niin tapahtuu.”
- -
Hän torjui heti ajatuksen. Se oli selvä virhepäätelmä. Se edellytti että ihmisen ulkopuolella oli ”oikea” maailma, jossa tapahtui ”oikeita”, todellisia asioita. Mutta kuinka sellainen maailma voisi olla? Mitä me tiedämme mistään, paitsi omien aivojemme ja ajattelumme kautta? Kaikki mikä tapahtuu, tapahtuu aivoissa. Mikä tapahtuu kaikissa aivoissa, tapahtuu todellisuudessa.”


Erityisesti viimeinen virke paljastaa sen, mihin koko Oseanian historianväärentäminen tähtää, mikä sen pointti lopulta on. Jos historiaa muokataan ja saadaan kaikki uskomaan sitä, voidaanko korjaukset saada todella tapahtuneiksi? 



Indigo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti