sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Terry Pratchett: Pienet jumalat


Vorbis istuutui paikalleen.
     ”Mitä te oikein pelkäätte?” hän kysyi. ”Täällä aavikolla, niiden... jumalienne kanssa? Eikö asia olekin niin, että syvällä sielujenne sisimmässä tiedätte, että jumalanne ovat yhtä muuttuvaisia kuin erämanne hiekka?”
     ”Juuri niin”, Tyranni sanoi. ”Sen me tiedämme. Se hyvä puoli heissä on aina ollut. Me tunnemme hiekan tavat. Teidän jumalanne on kalliota – ja me tunnemme kallionkin tavat.”


Brutha on nuori munkkinoviisi, kuuliainen, sangen hyvämuistinen ja sellaisella hyväntahtoisella tavalla hitusen naiivi tapaus. Sitten käy niin, että hän kohtaa pienen kilpikonnanmuotoisen jumalan Omin, jota koko Omnian valtakunta hartaasti palvoo. Miksi ihmeessä juuri Brutha sai kunnian kohdata suuren jumalan, ja miksi muut eivät tunnu ymmärtävän jumalan puhetta, vaan mieluummin pistäisivät sen pataan porisemaan (kilpikonnathan ovat tunnetusti sangen hyvänmakuisia)? Brutha ajautuu osalliseksi kahden valtakunnan, Omnian ja Efeben, välisiä valtataisteluita rääväsuinen jumala kainalossaan. Efebessä hän tutustuu vieraaseen (antiikin Välimeren kulttuuria muistuttavaan) kulttuuripiiriin, sen filosofeihin, keksintöihin ja jumaliin, ja alkaa oppia kyseenalaistamaan vanhoja tottumuksiaan.

Tämä on minun ensimmäinen Terry Pratchettini, ja ensikosketukseni hänen luomaan fantasiamaailmaansa Kiekkomaailmaan. Kiekkomaailma on paikka, joka ei ole pallonmuotoinen, vaan ajelehtii maailmankaikkeudessa suuren kilpikonnan päällä. Sellaiseen maailmaan sopinee ihan hyvin sijoittaa myös perin eriskummallisia jumalia, joita tämä teos tutkailee. Jumalat saavat elinvoimansa ihmisten uskosta, ja suurimmilla jumalilla on kannattajia tuhatmäärin. Suurien jumalien lisäksi on säälittäviä, aavikolla ajelehtivia ja uskovaisia janoavia pieniä jumalia. Idea on hauska ja sujuvasti toteutettu. Kirja tuntuu hyvin suunnitellulta alusta loppuun ja naurattaa aidosti. Mutta todellisuudessa kirja sisältää myös tarkkanäköistä yhteiskuntakritiikkiä ja hyviä teemoja: mitä uskonnot esimerkiksi merkitsevät yksilölle ja mikä niiden asema esimerkiksi eettisten ohjeiden jakajana on yhteiskunnassa? Voivatko dogmit vanheta?
     Pienet jumalat sisältää runsaasti viittauksia uskontoihin, filosofiaan ja historiaan – ne naurattavat, jos ne ymmärtää. Kirja tarjosi myös toisenlaisen, yleisiä käsityksiä lempeästi parodioivan näkemyksen filosofiasta ja filosofeista verraten äsken lukemaani Sofian maailmaan:

”Uskokaa nyt kun minä kerran sanon, että asia on niin, että rajallinen äly, ymmärrättekö, ei voi käsittää asioiden absoluuttista totuutta vertailun keinoin, koska luonnoltaan jakamattomana totuus sulkee sellaiset käsitteet pois kuin ’enemmän’ ja ’vähemmän’, joten totuuden täsmällisenä mittapuuna ei voi käyttää mitään muuta kuin itseään totuutta. Senkin paskiaiset”, hän lisäsi.

- -

”Jep”, Om totesi. ”Tuo on selvästi filosofiaa.”
     ”Mutta hehän tappelevat!”
     ”Avointa ja vapaata mielipiteitten vaihtoa, aivan oikein.”

Pratchettin tyyli ei olekaan missään vaiheessa saarnaava. On taito osata kritisoida asioita vertauskuvallisesti ja huumorilla, osoittelematta syyllisiä.

Ensiksi tuntui hiukan työläältä tarttua tähän kirjaan ja samalla koko kirjailijan rakentamaan fantasiamaailmaan, mutta turhaan. Ainakaan tämän kyseisen teoksen lukeminen ei mielestäni tuntunut vaativan pohjatietoa aikaisemmista kirjoista, vaan tempaisi mukaansa ja oli täysin ymmärrettävä itsenäisenäkin kappaleena. Seuraavaksi aion ehkä kuitenkin lukea Pratchettilta Kiekkomaailma-sarjan ensimmäisen osan… Magian värin?



Indigo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti