
Kylläpä Caleb näytteli hyvin. Ajatus saa
vatsani vellomaan. Minäkin jätin heidät, mutta en osannut teeskennellä. Ainakin
he tietävät, että olen itsekös.
Suljen silmäni ja kuvittelen miten äiti ja
isä istuvat hiljaa ruokapöydässä. Kurkkuani kuristaa, koska tiedän että en saa
enää koskaan olla heidän tyttärensä. Onko se merkki epäitsekkyydestä vai onko
sekin vain itsekkyyttä?
16-vuotias Beatrice elää tulevaisuuden maailmassa, jossa
ihmiset on jaettu luonteenpiirteidensä ja kykyjensä mukaan viiteen eri
osastoon: Vaatimattomiin, Sopuisiin, Rehteihin, Uskaliaisiin ja Teräviin.
Jokaisella osastolla on omat elinpiirinsä ja tehtävänsä yhteiskunnassa – ero omasta
osastosta tarkoittaa siis myös paitsi vanhan elämäntyylin hylkäämistä, myös
eroa perheestä ja läheisistä. Beatricen valinta on hyppy tuntemattomaan, ja
matkan varrella hän joutuu opettelemaan irti Vaatimattomien tavoista rohkeutta
koettelevan valintakokeen kautta. Mutta pikkuhiljaa myös osastoviha Terävien ja
Vaatimattomien välillä kiristyy.
Minusta on alkanut vaikuttaa siltä että scifi on vihdoinkin
rantautunut myös nuortenkirjallisuuteen! Olen innoissani tästä, sillä scifi
vaatiikin pientä elvytystä ja on mukava että myös harvinaisempi genre saa
nuorempiakin lukijoita osakseen. Ja itsehän olen scifin suuri ystävä!
Outolintu (nimen suomennos kyllä
vihlaisee jotenkin inhottavasti) sisältää reippaasti toimintaa, arvojen puntarointia
ja jo mainitsemani pienen rakkaustarinan. Teoksen parasta antia ovat selvästi
kirjailijan luoma mielenkiintoinen maailma sekä päähenkilö Beatricen (tai
Trisin) henkilökohtaiset päänsisäiset kamppailut oikean ja väärän välillä.
Tematiikka pohtii tärkeitä hyveitä ihmisessä, sekä hyvän yhteiskunnan järjestämistä
– esimerkiksi demokratian tärkeyttä, asian, joka ei Beatricen maailmassa
toteudu vain Vaatimattoman saadessa toimia hallituksessa.
Välillä osastojako tietenkin tuntuu vähän
keinotekoiselta; tuskinpa kukaan on niin selvästi rehellinen tai älykäs kuin
hahmojen käytöksestä voisi päätellä. Osastonvalintaa edeltävä soveltuvuuskoekin
tuntuu aika hataralta – luulisi että niin lyhyen ja muutenkin suppean kokeen
perusteella aika monista tulisi nopeasti divergenttejä… Toisaalta ehkäpä tämän
teoksen tarkoituskaan ei ole olla täysin looginen ja pilkuntarkka, kuten ”aikuisten
scifissä” yleensä ollaan jo liiallisuuksiin saakka. Rennompi ote sivuseikkojen
aukottomuuden suhteen antaa vapautta muissa suhteissa: esimerkiksi keskittyä
juonellisesti olennaisempiin asioihin, tai tehdä asioista hauskempia kertoa ja
lukea. Yksinomaan "jotain hämäriä aivokäyriä" mittaava soveltuvuuskoehan olisi
ollut kirjassa käytettyä rutkasti tylsempi vaihtoehto.
Outolintu on
erinomainen kirja nuorille lukijoille (ei kuitenkaan lapsille). Kun jatkuvasti
sattuu ja tapahtuu, lukija ei ehdi saada yliannostusta Beatricen hiljaista
pohdintaa vanhemmista, yhteiskunnan arvoista tai vastaavasta. Toisaalta välillä
nopeatempoisuus ehkä hitusen latistaa tunnelmaa, ja hahmoissa näkyy melko
mustavalkoinen jako ”hyviksiin” ja ”pahiksiin” – pieni harmaus ei olisi
pahitteeksi.
Aloin tietenkin itsekin miettiä mihin osastoon menisin.
Päädyin siihen että mieluiten ottaisin ehkäpä sekoituksen Teräviä ja Sopuisia
(vaikka jälkimmäinen osasto jäikin tässä alkuosassa hieman sivuosaan). Voisin
viljellä maata, lukea, opiskella ja viettää rauhallista elämää. Muuta ihminen
tuskin kaipaakaan (…tai ehkä välillä pienen annoksen jännitystä – mutta ei sentään
asetta ohimolle!)
Indigo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti